Chybí tu kvalitní scénáře a dramaturgie, myslí si Eva Toulová

18bdd04e288fc232234be2fb5ea8bf38_XL

30 Kvě Chybí tu kvalitní scénáře a dramaturgie, myslí si Eva Toulová

Interview s mladou českou režisérkou, která debutovala s celovečerním snímkem Šťastná. K němu si napsala i scénář podle své dříve vydané knihy. Ten se musel i dokonce 16x přespat. Eva Toulová zjišťuje, jak těžké je i po vysoké filmové škole se u nás ve filmu prosadit. Jak se k filmu dostala, jak vzpomíná na Věru Chytilovou a co jí u českého filmu chybí?

Čas, který jsem strávila natáčením, považuji za ten nejlepší v mém životě

Evo, jste všestranně umělecky nadaná. Zajímáte se o literaturu, napsala jste několik knih a měla jste několik výstav s vašimi výtvarnými počiny. Pojďme se však zaměřit na vaše filmové začátky, co vás přivedlo právě k režii a ne třeba ke scenáristice?
Jsem docela akční typ a sedět celé dny u počítače bych dlouhodobě nedávala. Baví mě natáčení – ten proces, kdy scénář dostává konkrétní vizuální podobu. Čas, který jsem strávila natáčením, považuji za ten nejlepší v mém životě. Samozřejmě dokážu scénář lépe uchopit a vžít se do něj, když jej sama tvořím a přemýšlím o něm už od jeho vzniku. I proto scénáře píšu, ale také to není vždycky podmínkou. Ráda točím i „cizí“ scénáře, když mi sednou.

Vystudovala jste FAMU pode vedením Věry Chytilové. Jaká byla tato dáma na akademické půdě? Můžete, i skrze ni, zavzpomínat na svá studia?
Paní Chytilová byla prostě neopakovatelná osobnost. Byla přímá, zkušená, férová a žila pro film. Nesnášela marnivost, nepřipravenost. Učila nás najít to správné téma, které by vycházelo opravdu z toho, co nás trápí, a za tím jít. Nezabývat se nepodstatným. Striktně neoddělovala osobní rovinu od profesní – snažila se, abychom se sami jako bytosti pochopili a natočili film, který bude osobní, autorský, z nás.

Rozuměla si s vámi jako autorkou více než s mužskými?
To si nemyslím. Nedělala rozdíly. Zajímala se o každého z nás, a především o téma v nás, jak jen to bylo možné. Navíc nás dělil velký věkový rozdíl a některými svými názory, – třeba na vztahy, měla naopak blíž k té mužské části studentů.

To, jaké filmy můžu v Čechách točit, jsem zjistila až praxí po FAMU… zjistíte, že nemůžete skoro nic

Co vám FAMU dala a je i něco, co třeba vzala? Například ideály o tom, jaké filmy můžete v Čechách točit?
FAMU se Vás snaží učit, vést, formovat nebo jen navést na „správnou“ autorskou cestu. To, jaké filmy můžu v Čechách točit, jsem zjistila až praxí po FAMU. Na FAMU bylo naopak kouzelné to, že jako autor můžete v podstatě cokoli, kdežto po FAMU zjistíte, že nemůžete skoro nic.

Jak vznikl nápad napsat scénář k filmu Šťastná? Jaké překážky jste při svém režijním debutu musela překonávat? Setkávala jste se i s nedůvěrou?
Původně jsem napsala stejnojmennou knihu, kterou mi vydalo nakladatelství Olympia. Tu jsem sepsala do podoby scénáře, který se v průběhu dvou let zhruba šestnáctkrát přepisoval, až z původního námětu nezbylo nic, než jméno hlavní hrdinky. Překážky a nedůvěra čekají snad na každého mladého tvůrce. Být čtyřiadvaceti letou, a ještě k tomu ženou, není při jednání se sponzory určitě žádná výhoda. Ale každý začátek bývá těžký, alespoň u cílů, které za to stojí, a nezbývá, než vydržet a bojovat.

Film Šťastná byl nízkorozpočtový a nižší návštěvnost jsme očekávali

Můžete trochu přiblížit produkci tohoto filmu? Jaký byl rozpočet, kdo film financoval, jak dlouho produkce trvala a s jakými problémy jste se musela případně potýkat?
Přesnou cifru neprozradím, ale jednalo se určitě o nízkorozpočtový film, kde nejpodstatnější část byla financována sponzory a reklamními partnery. Dále jsme měli koprodukci s postprodukční společností SPOON a zvukovým studiem Bystrouškou.

Jak hodnotíte film zpětně? Jak dopadl z ekonomického pohledu? Respektive, co si myslíte že ublížilo jeho malé divácké návštěvnosti?
Jak už jsem řekla, film byl nízkorozpočtový a nižší návštěvnost jsme očekávali. Naopak jsme rádi, že se nám podařilo film prodat do televize. Přesto nízké divácké návštěvnosti určitě ublížilo to, že film vstupoval do kin společně s vánočními hollywoodskými blockbustery – poslední díl Hobita měl premiéru jen pár dnů před námi, ale bohužel jsme museli, dle podmínek jednoho ze sponzorů, uvést film do kin do konce roku, takže s datem premiéry jsme nemohli počkat.

Je dost možné, že za pár let vystřídá kina internetová distribuce

Co byste v prostředí filmové tvorby u nás ráda změnila? Chybí Vám zde něco, kromě obligátních peněz na výrobu?
Tak určitě tu chybí kvalitní scénáře a hlavně, co už u nás téměř vymizelo je dramaturgie. Spousta filmů nemá dramaturga vůbec a scénář je prostě gró všeho.

Nebojíte se o budoucnost českého komerčního filmu? Přeci jenom film jako průmysl velmi oslabil.
O budoucnost českého filmu se určitě nebojím. Český film má stále svoje publikum a rozvíjející se technologie umožňuje točit filmy levněji / díky přechodu na kvalitní digitální technologii, dronům apod/ stále většímu počtu tvůrců. Budoucnost filmu je prostě velmi závislá na moderní technologii a jestli mám o něco strach, tak ne o český film, ale o samotná kina. Návštěvnost kin v posledních letech upadá v důsledku rozvoje internetu, kde se dá stáhnout prakticky jakýkoli film. Zahraniční filmy jsou dokonce mnohdy ke stažení ve stejnou dobu / ne-li dříve/, co jsou v české kinodistribuci. Kina se sice snažila o jakousi „revoluci“ zavedením 3D formátu, kdy usilovala o to, nabídnout přece jenom něco, na co se divák doma nepodívá. Ale 3D prostě není pro každého a drtivá většina lidí si film raději stáhne z internetu, než by za film platila. Je dost možné, že za pár let vystřídá kina internetová distribuce.

Máte naplánovaný další projekt? Jak chcete pomyslně posunout jeho laťku směrem nahoru?

Další projekty samozřejmě chystám, ale opět jsme ve fázi financování. Co naplat – všechno má svůj čas. Nic konkrétního zatím prozrazovat nemůžu.

Čím se živíte, pokud zrovna nechystáte celovečerní film? Komerce, televize, divadlo nebo úplně něco jiného? Neubírá vám to na energii chystat další projekt?

Pokud jde o zajímavý projekt, nebráním se ani komerčnímu natáčení. Teď jsme dělali několik spotů pro pánské obleky BANDI s Tomášem Vernerem, Martinem Krausem a Petrem Štěpánkem a byla to opravdu výjimečná spolupráce, kde nešlo čistě o zakázku, ale pro všechny, včetně herců, to byla tak trochu srdeční záležitost.

Budget je potřeba a kina, distribuce i multiplexy chtějí, aby měl film co možná největší rozpočet na reklamu, protože bez ní se na film chodit s velkou pravděpodobností nebude a nemá smysl film do kin nasazovat

Unitedfilm podporuje český nezávislý film, tj.ten který není závislý na komerčních producentech, koproducentech či televizi. Myslíte si, že takového filmy mohou vznikat a dlouhodobě třeba i konkurovat těm komerčním?
Já myslím, že technologické podmínky jsou na to v současné době ideální. Ale samozřejmě, že větší šanci a pozornost mají, bohužel, komerčnější projekty. Ty nezávislé, umělecké mohou získat povědomí díky festivalům, pokud jsou dobré. Bohužel festivalové filmy moc diváckou účastí neoplývají. V případě mainstreamových nezávislých filmů je to horší – tam je ten budget potřeba a kina, distribuce i multiplexy chtějí, aby měl film co možná největší rozpočet na reklamu, protože bez ní se na film chodit s velkou pravděpodobností nebude a nemá smysl film do kin nasazovat.

Jakou máte zkušenost vy, musela jste se při svém debutu, který vstoupil do kinodistribuce, v něčem umělecky omezovat? Jak se vy díváte na onu závislost či nezávislost?
Musela jsem respektovat přání sponzorů ohledně product placementu. Ten byl však předem dohodnutý a dohodli jsme se pouze v případě spokojenosti obou stran. Pokud je product placement rozumně prezentován, nevadí mi.

Kdybyste mohla poslat vzkaz sama sobě do minulosti, než jste začala s filmovou tvorbou, co by to bylo? Máte nějaké moudro o které byste se ráda podělila se začínajícími filmaři?
Já nejsem typ člověka, co se moc babrá v minulosti. Věřím, že vše se děje z nějakého důvodu a chyby zase k poučení a posunutí se dál. Určitě ničeho nelituju. Začínajícím filmařům bych vzkázala, že natáčení je velmi návyková záležitost, ale platí tady, snad ještě víc, než v jiných oborech, že trpělivost růže přináší.

http://www.unitedfilm.cz/unitedvision/index.php/cs/interview/item/396-chybi-tu-kvalitni-scenare-a-dramaturgie-mysli-si-eva-toulova

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.